Deák Ébner Lajos: "Bánóczy Józsefné portréja" 1840
 |
Átvételi állapot |
Reménytelennek tűnhet az a festmény, amelynek pont az arcán húzódik végig egy szakadás. Ezzel a nagyméretű portréval nem csak a gyűrődések, szakadások javítása volt a feladat, hanem a tisztítás és a régi, elsárgult lakkréteg óvatos eltávolítása.
Az átvételi fotón jól látszik, hogy a festmény nemcsak elszakadt, hanem darabok hiányoznak a vászonból, amit majd hasonló szövésű anyaggal pótolni kell.
 |
Az élberagasztott, kipótolt vászon. |
A hányattatott sorsú , gyűrődött vászon több helyen is kilyukadt és pótlásra szorult, de a legtöbb munkát és fejtörést az arc helyreállítása okozta. Ennek a szakadásnak teljesen láthatatlanná kell válnia a munka befejeztével- hiszen ez a festmény leghangsúlyosabb része. A vászon hordozó pótlásához indiai selyem kreplin bizonyult a legalkalmasabbnak.
 |
Tisztító ablakok a festményen |
De mindezek előtt a festmény tisztítása volt fontos.bA fotón látható tisztító ablakot akkor nyitjuk a festményen, amikor kipróbáljuk a vegyszereket melyekkel a leghatékonyabban, ugyanakkor a legkíméletesebben távolítható el a szennyeződés a felületről.
 |
A festmény sérülései élberagasztva és kipótolva. |
A vászon egyenesítése és a tisztítási, feltárási folyamatok együtt zajlottak, miután az élberagasztással a vászon újra hiánytalanná vált, a javítások tömítése és az esztétikai helyreállítás adta vissza a restaurált festmény eredeti szépségét.
 |
Restaurálás előtt. |
 |
A festmény restaurálás után. |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése